Det är inte bara genom de många E-numren som matkonsumenten riskerar att bli lurad. När vi handlar frukter och grönsaker förleds vi att köpa smaklösa och omogna varor som alla märkligt nog påstås vara av högsta kvalitet.
Men studerar man butiksskyltarna lite noggrannare upptäcker man att varenda vara i de stora butikskedjornas frukt- och gröntavdelningar uppfyller normerna för ”Klass I”. Vilken handlare informerar sina kunder om vad kvalitetsklasserna står för?
Klassindelningen, som skapats för att underlätta den internationella handeln, har inget med smak eller vitaminhalt att göra, utan handlar i huvudsak om hur produkterna ser ut. Vilket ju är det enda som kunden redan i butiken själv kan bilda sig en uppfattning om.
Utseendefixeringen ger upphov till ett oförsvarligt resursslöseri och vi lockas samtidigt att i affären betala dyrt för frukter och grönsaker utan minsta smakgaranti. Det är därför hög tid att livsmedelsbranschen tar sitt ansvar och slutar lägga hela skulden för dagens situation på alltför kräsna konsumenter.
Gör som de brittiska butikskedjor som även börjat sälja frukter och grönsaker med olika skönhetsfläckar – till ett lägre pris. Hitta samtidigt ett smidigt och hygieniskt sätt för att låta oss butikskunder få provsmaka frukter och grönsaker före köp, menar Mats-Eric Nilsson " Den hemlige kocken" som skrivit artikeln.
Det finns tydligen ingen hederlighet inom livsmedelshandeln längre.
Bloggar: mat ,samhälle, livsmedel forskning, matlagning, matblogg, hälsa, konsument, konsumenter
3 kommentarer:
Det är helt enkelt förd......t - jag har hört det förut, men blir lika upprörd varje gång!
// KIKKI
jag håller med att matkvalitet är sååå dåligt. tex tomater smaker ingenting längre. men hur ska jag som konsumenter hitta bra grönsaker och frukt om inte jag får smaka den??
Hej!
Ekologiskt och Krav-märkt smakar oftast bäst.
Häslningar
Kaktusblomman
Skicka en kommentar