Att bilder kan ljuga är ingen nyhet. Men så mycket! På vissa reklambilder är hamburgarna nästan dubbelt så höga som i verkligheten.Jag har faktiskt reagerat på det tidigare.
GP köpte fyra hamburgare hos de stora kedjorna och gick tillbaka till redaktionen. Där lät de sin fotograf fotografera dem i studio för att få dem så lika originalbilderna som möjligt.
Skillnaderna var anmärkningsvärda.I reklamen ser burgarna sagolikt aptitretande och inbjudande ut. Brödet glänser nygräddat, köttfärsen är perfekt grillad och salladen ligger som en grön matta under hela härligheten.
I verkligheten har dressingen har slukat salladen, gurkan och tomaten tycks ha rymt, brödet ser svampigt ut, biffen har förlorat sitt nygrillade utseende och ostskivorna slokar ledset. Men mest anmärkningsvärd är höjdskillnaden.
I reklamtexterna är budskapet solklart: "Tänk stort", uppmanar oss McDonalds. "Vem sa att storleken inte hade betydelse?" frågar sig Burger King i marknadsföringen av Big King XXL.Men storleken har betydelse – för konsumenter som inte får vad de har rätt att förvänta sig.
Enligt lagen får en reklambild inte vilseleda konsumenten och den får självklart inte innehålla andra ingredienser än i verkligheten, till exempel två köttbitar istället för en. Om detta inte är vilseledande reklam då vet jag inte....
Bloggar: mat ,samhälle, livsmedel forskning, matlagning, matblogg, hälsa, konsument, konsumenter
GP köpte fyra hamburgare hos de stora kedjorna och gick tillbaka till redaktionen. Där lät de sin fotograf fotografera dem i studio för att få dem så lika originalbilderna som möjligt.
Skillnaderna var anmärkningsvärda.I reklamen ser burgarna sagolikt aptitretande och inbjudande ut. Brödet glänser nygräddat, köttfärsen är perfekt grillad och salladen ligger som en grön matta under hela härligheten.
I verkligheten har dressingen har slukat salladen, gurkan och tomaten tycks ha rymt, brödet ser svampigt ut, biffen har förlorat sitt nygrillade utseende och ostskivorna slokar ledset. Men mest anmärkningsvärd är höjdskillnaden.
I reklamtexterna är budskapet solklart: "Tänk stort", uppmanar oss McDonalds. "Vem sa att storleken inte hade betydelse?" frågar sig Burger King i marknadsföringen av Big King XXL.Men storleken har betydelse – för konsumenter som inte får vad de har rätt att förvänta sig.
Enligt lagen får en reklambild inte vilseleda konsumenten och den får självklart inte innehålla andra ingredienser än i verkligheten, till exempel två köttbitar istället för en. Om detta inte är vilseledande reklam då vet jag inte....
Bloggar: mat ,samhälle, livsmedel forskning, matlagning, matblogg, hälsa, konsument, konsumenter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar