tisdag 1 september 2009

Är Annica Dalhqvist ute och cyklar?

Fettdoktorn i hetluften nu igen! Är det bara för att hon vill synas eller har hon rätt? Man börjar undra...

Efter Aftonbladets artikel om hur Annika Dahlqvist inte kommer att vaccinera sig för svininfluensan, med motiveringen att hennes diet skyddar henne, har kommentarerna haglat in.

En läkare och en nutritionsforskare tillfrågades av Aftonbladet om vad de tycker om hennes påståenden. Deras svar på frågorna var allt från ansvarslöst till ovetenskapligt. Jag kan inte annat än hålla med om det. Trots att jag själv äter LCHF-kost av och till tror jag inte att det har sådan fantastisk effekt som hon säger.
Jag har då inte märkt några sådana effekter. Så här säger Dahlqvist:

1. Fettdoktorn Annika Dahlqvist vägrar att ta influensavaccinet, då hon menar att dieten ger tillräckligt skydd. Hon väljer själv, men inte tror jag att LCHF skyddar mot influensa.

2. Hon menar också att kosten ger ett bättre immunförsvar. Se ovan. LCHF innehåller dessutom lite frukt och grönt som sägs stärka immunförsvaret.

3. Annika Dahlqvist går aldrig på mammografier eller cellprovstagningar. Sällsynt korkat! Det finns inga studier som visar att LCHF skulle motverka cancer. Visst finns det kopplingar mellan livstil och cancer, men några studier som bevisar att LCHF -kost inte ger cancer finns inte.


4. Läkaren hävdar också att motionen inte spelar någon roll för vikten, och det kan öka aptiten.
Du kanske inte går ner i vikt utan att motionera, men det är bra för hälsan i allmänhet att röra på sig. Man går också ner fortare i vikt om man motionerar. Det visar flera studier.


5. Även vatten ska man vara sparsam med, menar fettdoktorn. 1,5–2 liter per dygn räcker. Annars blir kroppen urlakad, säger hon. Lagom är bäst. Det kan jag hålla med om.

Vore jag Annica Dahlqvist skulle jag uttrycka mig mer försiktigt om det jag inte har bevis för. Hon har visserligen haft rätt förut,vad gäller fettet. Men den här gången tror jag att hon tagit sig vatten över huvudet.

Bloggar: , ,, , , , ,miljö,

3 kommentarer:

Johanna sa...

Kom gärna in och diskutera på vår artikel! http://fitmama.se/index.php/vaelbefinnande/sjukdomar/733-lchf-och-svininfluensa

Mikkan sa...

Verkligen farligt att uttrycka sånt där som läkare, om än i milda ordalag. Många lyssnar och det är sumt att riskera att folk inte går till doktorn när de behöver (eller i förebyggande syfte för den delen!).

Anonym sa...

http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/31/darfor-har-annika-dahlqvist-ratt-om-svininfluensan-och-cancern