Det har blivit enklare att hitta hälsosamma alternativ i matbutikerna de senaste fem åren, tycker konsumenterna. Undersökningen är gjord av Synovate på uppdrag av Livsmedelsföretagen.
81 procent av de tillfrågade cirka 1 000 personerna säger sig ha ett högt eller ganska högt förtroende för mat och dryck som säljs i Sverige, rapporterar TT.
Sju procent säger sig ha ett lågt förtroende. Jämför man med förra årets undersökning är förtroendet något högre, och i samma höjd som för tio år sedan.
Hur tolkar man begreppet "hälsosam mat"? Är den nyckelhålsmärkt? Är det ekologiskt odlat?
Bloggar: mat ,samhälle, livsmedel, matlagning, matblogg, hälsa ,kost, intressant, miljö, konsument, konsumenträtt, konsumenter,
1 kommentar:
Och samtidigt visar en undersökning som gjorts av Livsmedelsverket att 2 av 5 känner sig "lurade" när de ska handla mat.
Intressant kontrast.
Skicka en kommentar