torsdag 24 juli 2008

Spara pengar på mat

Nu när spannmål och frukt blivit dyrare får man tänka på vad man ska äta.Aftonbladet föreslår att vi ska äta gröt, bär, sill och potatis för att spara pengar. Man kan t ex blanda sin musli själv och baka sitt eget bröd.Mjölk ,ost och ägg kan ersättas av bönor och gryn.
Potatis är inget för den som äter GI, men resten passar bra.
Man kan också plocka bär och kantareller själv och frysa in eller fiska. Vi har blivit väldigt bekväma och är vana att allt finns att köpa på affären. Men det kommer sannolikt att bli en återgång till lokalt producerade livsmedel och säsongsvaror.De stora snabbköpen kanske försvinner på sikt pga dyra transporter och istället kommer små närköp där du bor. En inte så dum utveckling faktiskt. Det är inte klokt att man ska vara beroende av bil för att handla mat och det gynnar definitivt inte funktionshindrade och gamla människor.



3 kommentarer:

Typ noll sa...

Hej! Vilken trevlig och intressant blogg.

Är det OK om jag länkar till min matblogg? Jag har två bloggar, den ena om diabetes, som jag vet att du har besökt (typ noll). Den andra handlar bl.a. om LCHF-mat och tillsatser.
http://blogg.passagen.se/fettbramat

Vänligen
Helena_v

Kaktusblomman sa...

Hej!

Visst.Det får du gärna göra!Jag kan länka till din också.

Hälsningar

x sa...

Hej!

Kanonbra blogg. :)
Jag kan ju tipsa om en sida som hjälp mig att spara in på en hel del kronor när det kommer till matkostnader. (och även andra kostnader)

http://www.spartipset.se/mat.html