torsdag 11 september 2008

Funlight istället för Myrr?


Läsken Funlight kan tydligen användas som myrmedel! Effekten beror på att Funlight innehåller sötningsmedlet aspartam ,som enligt forskare är ett nervgift.

Men lustigt nog anser både Livsmedelsverket och tillverkaren av Fun light Procordia Food, att saften är ofarlig för människan (!)Det börjar nästan bli komiskt. Nyteknik.se uppger att den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten EFSA dragit slutsatsen att saften inte är skadlig så länge vi inte dricker max fyra liter per dag för en vuxen och en och en halv liter för ett barn.

Tyvärr upptäckte jag att mitt tuggummmi också innehåller aspartam. Det kanske är därför min tinnitus och mina kognitiva problem ökat? Jag tuggar mycket tuggummi pga muntorrhet....

Tillsatsen aspartam är enligt Livsmedelsverket, godkänd som sötningsmedel till fruktyoghurt, glass, saft, sylt, marmelad, mos, gelé, läskedrycker, konfektyrer, kosttillskott, naturmedel, desserter mm. Dessutom får aspartam användas i så kallat bordssötningsmedel.





2 kommentarer:

Anonym sa...

livsmedelsverket är ett skurksamfund som sätter hela svenska folkets liv och hälsa på spel.

Kaktusblomman sa...

Man börjar nästan tro att de är köpta av livsmedelsindustrin. Vad sysslar de med?