tisdag 19 augusti 2008

Smör- & rapsolja utan smör!


ARLA! Detta är vilseledande märkning!
Om man kallar ett flytande margarin för Smör- & rapsolja tror konsumenten givetvis att det innehåller smör. Men innehållet i denna produkt är vegetablisk olja, vegetabiliskt fett (omestrat?), skummjölk, smörolja (inte smör) m m. Varför inte kalla den "Rapsolja med smörolja" istället, så luras ni inte lika mycket?

Steker man i en blandning av smör och rapsolja, vilket går alldeles utmärkt, behöver man ju inte en produkt som denna. Aja baja!






4 kommentarer:

Mikael Löwengren sa...

Ursäkta det senkomna inlägget men jag kunde inte låta bli att kommentera det eftersom jag såg det först nu. Jag förstår ju vad du menar men det är faktiskt inte falsk marknadsföring. Antingen så har dom varit mycket kluriga eller så är dom helt ärliga i sitt uppsåt. För genom ett litet bindestreckn efter smör så påstår man ju faktiskt inte att det ÄR smör i flaskan, utan att det är just smörolja och rapsolja. Willys eget märke Garant har vänt på formuleringen och kallar sin raps och smörolja. Hade däremot stått Smör & rapsolja så hade det ju varit falsk marnadsföring.

Kaktusblomman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kaktusblomman sa...

Jag tycker ändå att det är att lura konsumenten. Jag har t ex själv gått på det här och trott att den innehåller smör.

Mikael Löwengren sa...

Problemet är väl kanske att folk måste tänka till lite själva och skaffa sig kunskap för att inse vad som faktiskt är praktiskt möjligt att genomföra, annars är det lätt att bli lurad på många sätt nuförtiden. Inte minst inom matområdet. . Nu vet jag inte hur det är med smör men möjligen kan det vara så att det faktiskt är omöjligt att få smör att hålla den önskade konsistensen i en sån här produkt en längre tid. Jag vet att människors upprörts över det faktum att det inte är tryffel i tryffelolja och det är ju såklart högst tveksamt rent marknadsföringsmääsigt men faktum är att tryffelolja faktiskt inte låter sig göras. Svampen saknar nämligen en essensolja som krävs för att oljan överhuvud ska kunna smaksättas på ett äkta sätt.