fredag 22 augusti 2008

Fet av kryddor?

En ny studie visar att glutamat kan göra dig fet pga att den ökar aptiten. I för stora doser har det visat sig att glutamat kan framkalla migränanfall, trigga diabetes, IBS, autism, tinnitus, rosacea, hyperaktivitet, allergier och depressioner för att bara nämna några.

Här är en lista på livsmedel du bör se upp med:
* Smaksalter och färdiga kryddblandningar. Bland andra Aromat, Knorr grillkrydda,
Santa Maria allroundkrydda och Spice Islands smaksalt.
* Färdigmat.
* Halvfabrikat.
* Pulversoppor.
* Burksoppor.
* Såsmixer.
* Färdigkryddat kött.
* Buljonger.
* Smaksatta chips.
* Salta nötter.
* Snabbmat.
* Asiatisk mat.
* Storköksmat.
* Charkuterier.
* Fryst kyckling.
* Grillsås.
* Snabbnudlar.
* Salladsdressing.
* Gelatin.
* Varmkorv.
* Sötsur sås.
* Mjölkpulver.
* Protein-dryckspulver.

Glutamat finns även naturligt i viss mat:

* Soja.
* Marmite (engelskt pålägg).
* Parmesanost.
* Vegemite (australiskt pålägg).
* Roquefortost.
* Sojasås.
* Torkad shiitakesvamp.
* Sjögräs som kelp och kombu.
* Nam pla (thailändsk fisksås).
* Ostronsås.
* Valnötter.
* Ansjovissås.
* Lufttorkad spansk skinka.

Den är inte lika farlig eftersom den bryts ner långsammare, men den som är överkänslig kan reagera även på den.




8 kommentarer:

Typ noll sa...

Jag är hyperkänslig mot glutamat. Min mage reagerar väldigt negativt. Jag har länge trott att jag har magkatarr och andra magproblem och har sökt för min mage i säkert 10 år men ingen har vetat någon råd. När jag sedan övergick till LCHF och naturlig mat märkte jag att jag reagerade mot vissa saker. Efter att ha tagit fram Sherlock Holmes i mig kunde jag se sambandet mellan magproblemen och glutamaten.

Jag är t.o.m så känslig att jag även reagerar mot naturlig glutamat i t.ex. lagrad ost, skaldjur, soja, torkad svamp etc.

Jag har funderat fler än en gång på hur många mystiska magbekymmer folk går och drar på kanske egentligen är överkänslighet mot glutamat.

Kaktusblomman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kaktusblomman sa...

Bra att du kom på det! Det kan vara jättesvårt att veta vad man inte tål. Jag hade t ex klåda över hela kroppen i morse och har inte ätit något nytt förutom två chokladbitar igår (syndade, suck)och tuggummi. Undrar hur det är med tuggummi förresten? Det inehåller ju många e-nummer mm. Rester av tillsatser borde komma ner i magen när man tuggar? Någon som vet?

Vet däremot att jag är känslig för histamin, som bildas naturligt av skaldjur, jordgubbar, sill, lagrad ost mm.

Hälsningar

Typ noll sa...

Usch det är verkligen besvärligt med alla e-nummer. Jag tror att det inom några år kommer att ske en stor förändring på vad man får tillsätta för smörja i maten. Medvetenheten har i a f öka enormt de senaste året. Nu finns det förresten en namninsamling mot glutamater. Läs om den på min blogg - Fett bra mat:

http://blogg.passagen.se/fettbramat/entry/upprop_mot_glutamat

Mikael Bruér sa...

Trots att jag är en sån där som försöker veta vad jag stoppar i mig och håller koll på ekologiska prylar och liknande har jag faktiskt varit ganska usel på att hålla koll på det där med glutamat. Ska hålla stenkoll på denna bloggen, den hamnar definitivt bland mina favoriter

Kaktusblomman sa...

Tack för det! Roligt att höra att du gillar den...

hakke sa...

Det är märkligt det här med charkuterierna. Jag pratade i våras med hon som är dietist på ICA med ansvar för deras matutbud, och hon var förbannad på att det är så svårt att hitta charkuterivaror utan glutamat. Inte minst för att hon tyckte det är helt onödigt även för smaken.

Tydligen har det gett effekt, för den ICA Maxi som ligger mittemot mitt jobb har sedan dess infört en hel hylla med ekologiska charkvaror som är fria från Glutamat. Ingen av dem har dock letat sig fram till den ICA som ligger hemma i Hägersten, men jag hoppas det kommer.

Kaktusblomman sa...

Hej Hakke!

Jag har inte heller sett någon sån hylla på de ICA-butiker jag handlar i.Men vi får hoppas att det kommer om vi fortsätter att blogga, skriva insändare och stöta på i affärerna.