torsdag 8 maj 2008

Fryst fisk ger lite för pengarna

Den som köper fryst fisk kan få betala ett högt pris för vanligt vatten! Företagen fryser fisken flera gånger eller pumpar in ett kemiskt ämne som binder vatten i fisken så att kilopriset blir högre. Varje gång man tinar och fryser fisk förlorar den vatten och blir torrare. För att undvika det sprutar producenterna in polyfosfater , vatten och salt eller fiskkollagen(bindväv)som binder en del av det vatten som försvunnit vid upptiningen. Polyfosfater har E-nummer 450-452 och måste deklareras som tillsats. Men det görs inte alltid. Det framställs ur fosforsyra och förekommer även i andra varor. När man sprutar in vatten ökar vikten, och därmed förtjänsten för företagen eftersom andelen fisk minskar.

Findus torskfilé är tex dubbelfryst och det gäller de flesta fisksorter som produceras i Kina. Först fryser man fisken på båten när den fångas och sedan fraktas den till Kina där den tinas, fileas och packas om för leverans.

Enlgt GP:s test innehöll fryst fisk mellan 6 och 30%. Värst var polloc och torsk från Royal Greenland, Coop, Queens Ocean, Findus och Möller’s som innehöll mellan 20% och 30% vatten!Bäst var tilapla från Coop och flundra från Eldorado som innhöll 6-7%.

Jag har sett att en del fisk är infryst i is och ibland nästan omöjlig att tina upp.Vissa, tex Ica:s rödspätta och torskfilé, blir det nästan inget kvar av när man har tinat den. Nu förstår jag varför. Jag kommer då aldrig mer att köpa den. Det är helt klart. Jag undrar hur mycket vatten den styckfrysta fisken som vi brukar köpa innehåller? Efter alla avslöjanden om fusk inom livsmedelsbranschen så litar jag inte på någon. Jag upptäckte t om att man sålde burksill i fiskbilen! Jag som trode att de gjort den själva! De tar i alla fall betalt som om de har gjort det och ger sken av det,när de i själva verket har köpt inlagd sill och hällt upp den i plasttråg.


Inga kommentarer: