torsdag 3 januari 2013

De hemliga ingredienserna i glögg

http://www.svd.se/mat-och-vin/matkultur/de-hemliga-ingredienserna-i-kopeglogg_7764762.svd

Ingredienserna i den glögg som säljs i mataffären är noggrant redovisade medan det är upp till tillverkaren själv om kunden ska få veta vilka tillsatser som färgat och gett smak åt bolagsglöggen, skriver Mats-Erik Nilsson, SvD.

Vetskapen om att den mörka kulören i många fall har åstadkommits med samma färgämne som finns i Coca-cola eller att smaken har kryddats upp med mer eller mindre konstgjorda aromämnen bidrar ju inte på något positivt sätt till julstämningen.

I Systembolagets katalog finns 63 icke alkoholfria drycker i kategorin glögg och glühwein. Enligt reglerna är 8 sötningsmedel, 23 färgämnen, fyra konserveringsmedel och ett antioxidationsmedel tillåtna i denna kategori.

Säkerligen nyttjas bara en liten del av de godkända tillsatser, men vilka får konsumenten ofta inte veta, menar Nilsson. 

Jag putsade för övrigt mina kopparsaker med julmust i år. Det går lika bra med coca-cola sägs det. Det var minst lika bra som kopparputs, om inte bättre! Sedan dess är inte julmust och coca-cola lika goda....

Bloggar: ,, , , , Göteborg, ,kost, , miljö, kostråd, konsument,konsumenträtt

1 kommentar:

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Tur att jag inte drack någon glögg i år då, samt att detsamma gällde förra julen. Dessutom nästan ingen julmust heller. Jag har länge vetat att cocacola funkar bra som putsmedel dock. Jag har t.o.m. använt det själv.