onsdag 11 april 2012

Finns inga riktlinjer från Kravmärkt på skinkor?

Köpte två ekologiska skinkor på Kaprifolkött, Opaltorget, som krympte ca 50% ( inkl. svål)! Enligt butiksägaren, var 30-40% normalt! Jag hade dessutom tillagat dem i folie i ugnen och då ska de krympa mindre. Eftersom jag inte hade kvar kvittot fick jag ingen ersättning,men jag kommer aldrig att sätta min fot där mer igen.Vi är grymt besvikna och känner oss lurade.

Jag och min familj älskar dopp-i grytan,men det gick inte med spadet från denna skinka som var grumligt/äckligt.Fettet brukar normalt lägga sig som ett lock ovanpå när spadet har kallnat,men så var det inte här. Fettet var upplöst i spadet. Inte ens fåglarna ville äta skinksvålen, då är det något som är fel!

Det är skamligt att spruta in en massa vatten i skinkan för att den ska väga mer. Vi får betala ett högt kilopris för en massa vatten. För att den ska hålla kvar vattnet sprutar man också in stabiliseringsmedel.

När man köper en ekologisk/KRAV-märkt skinka förväntar man sig att den inte ska innehålla en massa vatten- fejkad julkinka!Är det verkligen tillåtet att göra så här om man säger sig sälja ekologisk/KRAV-märkt mat? Hur kan man lita på att deras andra kött följer riktlinjerna om inte skinkan gör det?

Bloggar: ,, , , , , konsument, konsumenter

Inga kommentarer: