Två av fem konsumenter känner sig lurade ofta eller ibland när de handlar mat. I en undersökning beställd av Livsmedelsverket framhåller de intervjuade främst att oriktig märkning och annan information som till exempel bilder upplevs som vilseledande. Även tvetydiga prisuppgifter, liten och krånglig text, tillsatser, datummärkning och kvalitet är ett problem för konsumenterna. Den märkning som finns får stort stöd. Hela 98 procent tycker att det är mycket eller ganska viktigt med ingrediensförteckning.
Livsmedelsverket har gjort två undersökningar. En som handlar om hur viktig konsumenterna tycker att olika märkningar är och en annan om hur ofta och vid vilka tillfällen de känner sig vilseledda eller lurade.
I en uppföljande undersökning fick konsumenterna ange vilka företeelser som gjorde att de kände sig lurade eller vilseledda. Hela 38 procent kunde ange en eller flera företeelser. Av dem nämnde närmare en fjärdel ursprung och närproducerat, var femte angav oriktig eller ofullständig märkning och var sjunde nämnde att de kände sig vilseledda eller lurade i samband med prisangivelser.
I livsmedelskontrollen ingår också att kontrollera redligheten, det vill säga konsumenten inte blir vilseledd. Livsmedelsverket har sedan några år redlighetskontrollen som ett fokusområde.
Bloggar: mat ,samhälle, livsmedel, matlagning, matblogg, Göteborg, hälsa ,kost, intressant, miljö, kostråd, konsument,konsumenträtt, konsumenter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar