fredag 16 oktober 2009

Konsumenternas påtryckningar ger resultat


Glutamat var omdiskuterad i många år på olika håll. Men inte förrän media började skriva om det i större omfattning, reagerade oroliga konsumenter med köpbojkott och tillverkarna bytte recept och ställde om maskinerna, i alla fall för smörgåsskinkatillverkningen. Ut med den onaturliga smakförstärkaren och i bästa fall in med riktig smak. I några fall ersattes tyvärr glutamat med jästextrakt, som innehåller glutamat. Även den är en signal om att livsmedlet är av så dålig kvalitet att det behöver konstgjord hjälp.

Att glutamaten försvann från många smörgåsskinkor kallas konsumentmakt. Ett par andra händelser kan också skrivas in i historieböckerna ‧– tex att klorblekta kaffefilter och icke miljömärkta tvättmedel försvann från hyllorna i rekordfart och ersattes med miljövänligare varianter. I bägge fallen var företagen, efter en inledande stark och nästan hånfull skepsis, snabba på att ställa om produktionen och ge konsumenterna det vi ville ha. De senaste exemplen är att Findus tar bort tillsatserna ut färdiglagad mat och att Citygross ,kolla klippet, hjälper kunderna att hitta produkter märkta med Äkta vara . Fett debatten har också gjort att smörförsäljningen har ökat rekordartat medan margarin och Becel står kvar i hyllorna.

Detta visar att konsumenterna, har makt att förändra livsmedelsproducenternas tillverkning och butikernas försäljning.

Bloggar: ,, , , , Göteborg, City-Gross ,Äkta vara

Inga kommentarer: