Den svenska potatiskonsumtionen ska öka från 45 kilo per person och år till 60 kilo. Det är målet som Svensk Potatis har satt upp för det EU-projekt där de fått tio miljoner till marknadsföring av potatis.
Målet med projektet är att öka konsumtionen av potatis genom att stimulera till ökad kunskap och förståelse om potatis bland de yngre och deras familjer. Målgruppen i projektet är 35-åringen, med barn i förskole- och skolåldern, säger Jens Eriksson marknadsansvarig på Svensk Potatis.Av de 10 miljoner som projektet har tilldelats under en treårsperiod står EU för 50 procent, resterande 30 procent finansierar staten genom Jordbruksverket och 20 procent är egenfinansierat. Det är LRF GRO som har sökt och fått EU-pengarna men det är intresseorganisationen Svensk Potatis som fått ansvar för att verkställa de marknadsföringsinsatser som är planerade.
Jag har märkt att det är en intensiv reklamkampanj för potatis i media den här veckan, bl a i TV4:s morgonprogram, recept i Allers mm. Det är så tydligt att livsmedsindustrin ger järnet för att vi inte ska sluta äta potatis pga GI- och LCHF-kostens popularitet. Potatis innehåller inte bara en del kolhydratrer. Det är också vårt mest besprutade livsmedel. Ska man alls äta potatis bör den vara ekologisk odlad. Läs mitt tidigare inlägg Potatis vår mest besprutade föda.
Läs också vad Johannas kost skriver om potatis.
Andra bloggar: hälsa, mat, livsmedel, samhälle, konsument, Matblogg, matlagning, kost, livsmedelsverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar