söndag 18 januari 2009

Färdiga tårtbottnar en kemikaliebomb

Det är enkelt och bekvämt att använda färdiga tårtbottnar när man ska göra tårta.Det har jag själv gjort flera gånger. Men jag har funderat på hur de kan hålla sig så länge i affären? Efter att ha läst Mats-Eric Nilssons bok "Äkta vara" (rekommenderas) har jag fått svaret och nu har jag bestämt mig för att baka själv i fortsättningen. Färdiga tårtbottnar är nämligen en salig röra av tillsatser. I Hägges har 10 av 17 ingredienser E-nummer)medan Ica:s 7 av 10.Orsaken är att de ska ha lång hållbarhet. Skulle de inte kunna sälja dem djupfrysta istället?








kost

2 kommentarer:

MiaP sa...

Tyvärr så har dom ju lika mycket E-nummer i frysta grejor. Tillverkarna verkar inte fatta att vi inte vill ha "rena" produkter utan tillsatser.

Kaktusblomman sa...

Konstigt att budskapet inte gått fram.....