tisdag 1 september 2009

Vad ska man tro?

Biokemisten och barnläkaren Björn Hammarskjöld säger så här om läkarkollegans Dahlqvists nya kontroversiella påståenden:


Annika Dahlqvist har rätt! Hon äter den kost som vi människor är byggda för att äta: Animalisk föda. Hon slipper då mycken sjukdom. Cancerceller behöver till exempel glukos som bränsle. Äter man en kolhydratfattig kost får cancerceller inte tillräckligt med energi för att växa, de kan till och med svälta ihjäl.


Ja, vad ska man tro om detta?Själv verkar jag ha fått B-vitaminbrist av att äta lite kolhydrater. Jag har fått ont i munnen mm. Ska man inte äta grönsaker heller? Miljöforskaren Gunnar Lindgren säger så här på min fråga om det är riktigt det hon säger:

"Visst kan det hända att Dahlqvist har rätt, men så länge det inte finns studier som stöder detta borde hon vara mer försiktig. Jag har inte läst allt i artikeln, men Björn H har sagt många kloka saker tidigare. Jag tror att allt tal om samband mellan kött och cancer är fel generellt, men däremot rätt för vissa köttprodukter - t ex rökt eller nitritbehandlade charkuterier. Det enda fett jag sett som kan ha samband med cancer är fleromättade fetter och transfetter. Men att fett skulle vara "bra" mot cancer är tveksamt. Däremot så leder ökat fettintag till att intag av kolhydrater minskar, vilket är bra från cancerpreventionsynpunkt."
Bloggar: , ,, , , , ,miljö,

Inga kommentarer: