måndag 2 november 2009

Matakuten kanonbra!

Jag älskar Paul Svensson, kock i TV 4:s program Matakuten , som handlar om kvalitén på skolmaten. Han är så gullig mot skolbarnen och låter dom vara med och laga mat. Melker och Carola har också varit jättebra. Barnen tillfrågas också vad de tycker om skolmaten och får göra en egen kokbok. All mat lagas från grunden och man köper närprodducerad och ekologisk mat. Det verkar inte bli dyrare heller. I ett skolkök hade man sparat 25 000:-!

När man ser hur glada barnen blir när de får "hemlagat" i jämförelse med det förskräckliga snabbmatssystemet " Cook -and-chill", då de får kyld mat som värms upp, blir man övertygad. Personalen har också levt upp, fått ökat självförtroende och känner att de gör ett bra jobb och blir uppskattade. De har också fått inspiration att testa nya maträtter.

Hade jag barn i skolåldern, skulle jag kolla upp vad som serveras på skolan. Vore det inte bra skulle jag ringa kommunen. Lika illa är det på våra äldreboenden, där gamla blir undernärda för att de inte gillar maten.

Bloggar: ,, , , , Göteborg, ,, kost, kostråd ,fett, mat, ,

2 kommentarer:

S as in Supermom sa...

Jag håller fullkomligt med dig! Så bra att detta uppmärksammas och att dom lyckas stoppa denna industrialisering av skolmaten. Har en dotter som ska börja i skolan nästa år och vi sliter vårt hår när vi försöker hitta skola till henne. Jättebra blogg du har :)

Kaktusblomman sa...

Tack så mycket! Ställ krav på skolpolitikerna!

Här kan du skriva under uppropet för skolmaten http://www.kostdemokrati.se/