Axfood ska köpa certifikat för att miljökompensera palmoljan i sina egna varor. Idag finns dock ingen märkning för produkter som stöder hållbar framställning av palmolja. Det gör det, enligt Åsa Domeij på Axfood, svårt att få konsumenterna att förstå deras miljösatsning.
Axfood har beslutat sig att gå med i Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPO. De ska köpa in certifikat motsvarande den palmolja som används i de egna märkesvarorna. Det innebär att för de volymer palmolja som går åt i tillverkningen av Axfoods produkter betalar de en extrapremie som går till att utveckla den hållbara tillverkningen av palmolja. Axfood skriver ut palmolja på sina produkter istället för att bara ange vegetabiliska oljor. Det har skapat reaktioner hos konsumenterna, eftersom regskogen skövlas för att företagen ska kunna utvinna oljan.
Greenpeace skriver att den ökande användningen av palmolja i livsmedelsindustrin och som bränsle påskyndar skövlingen av regnskogar i Sydöstra Asien. Certifiering förbättrar inte situationen enligt Greenpeace, utan fungerar som rökridå för att man ska kunna öka användning av palmolja. Greenpeace har släppt en rapport Cooking the climate ,om företag som använder palmolja.
Idag är tio svenska företag medlemmar i RSPO, bland annat Scan, Göteborgskex och Santa Maria.
Bloggar: mat ,samhälle, livsmedel, konsument, matblogg,miljö, Göteborg, jordbruk, odlingsmark, ekologisk odling, hälsa, lantbruk, intressant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar