Sveriges konsumenter i samverkan skriver i sitt nyhetsblad om att en stor andel av det som kallas Junk Food riktar sig till barnen och att reklamen är utstuderad och hänsynslös. Det cyniska är att man hänger på denna reklam, just på produkter som uppfattas som nyttiga, utan att kolla innehållet av socker, fett och salt.
Varför ska vi äta cornflakes?
Det började när majsen introducerades och en jättekampanj fick folk att tro att det var nyttigt. Det är en industri av världsformat i dag. Samtidigt exploderar övervikten och diabetes i världen och fokus riktas mer och mer emot de snabba kolhydraterna.
Man anger en produkts GI-värde som mått på hur snabbt kolhydraterna omvandlas till glukos (socker). Cornflakes har GI 116. Jämför nu med socker som har 97, (vid referensvärde vitt bröd = 100) Alltså är cornflakes värre än socker! 84 gram är kolhydrater och socker av totalt 100 gram, alltså 84%. Ett så högt intag av snabba kolhydrater ger kraftiga höjningar i blodsockret och det är inte nyttigt vare sig för barn eller vuxna, friska eller diabetiker.
Alltså är inte detta bra mat! Desto mer klandervärt att speciellt inrikta reklamen på cornflakes just till barn.
Ett av de senaste initiativen är att utnyttja behjärtansvärda insatser, som då ska ge företagen en bättre image, genom att stödja någon ideell verksamhet eller initiativ. Kellogg´s lockar t ex med att för varje sålt paket Cornflakes skänker dom pengar till ett träd i Afrika i samarbete med WWF. Det rör sig om 30 öre per paket. Denna hopkoppling är etiskt tvivelaktig. Man kan naturligtvis samla pengar till goda syften, men just att liera sig med det multinationella majs-företaget Kellogg´s och med barninriktad reklam få oss konsumenter att köpa ohälsosamma livsmedel, är att gå över gränsen till det etiskt och moraliskt försvarbara.
Skänk 1 krona till WWF i stället så att de kan plantera 3 träd och du slipper köpa Kellogg´s cornflakes för 20-25 kr för 500 g snabba kolhydrater. Du sparar 19-24 kronor och din egen och barnens hälsa!
Låt oss slippa denna typ av osmakliga reklam i framtiden!
Andra bloggar: hälsa, mat, livsmedel, samhälle, konsument, matblogg, matlagning, kost,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar