fredag 29 februari 2008

Promenader bra för hälsan

Annica Dahlqqvist, känd läkare som rekommenderar GI-kost till sina diabetespatienter, säger att dagliga promenader kan göra att man går ner i vikt. Självklara saker, tycker jag. Man måste naturligtvis röra på sig också. Det hjälper inte att bara äta rätt kost. Dessutom är promenader bra för konditionen och man får solljus, som kroppen behöver en dos av varje dag.

Jag brukar lyssna på musik när jag promenerar, andra lyssnar på böcker eller radio. Annars kan man bara lyssna på fåglarna och njuta av vädret om det är bra. Jag brukar också studera andras trädgårdar för att få tips till min egen.

Det som funkat bäst för mig är att göra det till en vana. Jag går tex oftast ut efter frukost.För andra kanske det passar bäst efter middagen. Om jag inte hinner gå ut en sväng som jag brukar, går jag istället några extra hållplatser eller trapppa istället för hiss. En stegräknare, är bra att ha för att få en uppfattning om ur mycket man rör på sig varje dag.

Minst 10 000 steg per dag ska man gå. det är ca 7 km, se http://www.stegraknare.se/

Klara färdiga GÅ!

Jag har placerat min blogg i
Göteborg
på bloggkartan.se

Inga kommentarer: