måndag 25 februari 2008

Pågengifflar med 25 tillsatser

Ännu en artikel av GP som har en artikelserie på temat livsmedel.Senast 25 tillsatser i Pågens kanelbullar!Jag börjar förstå varför de fabriksbakade bullarna håller sig "färska" så länge. "Mysförhöjare, musikmaximerare, bridgeklubbsoptimerare, lägenhetsvisningsförhöjare, chillaoptimerare."I stället för en stämpel med ordet nybakta har man en färskhetsgaranti: "Vi utlovar dig en färsk upplevelse ända fram till bäst före-datumet".

Jag blir allt mer övertygad om att hembakat är det enda rätta! Jag vill inte bli fullproppad med kemiska tillsatser. Det räcker med de mediciner jag tvingas stoppa i mig mot smärtan varje dag. Jag äter visserligen inte så mycket bröd, eftersom det innehåller så mycket snabba kolhydrater, men skulle jag göra det så är det fullkornsbröd med bara jäst, vatten, kryddor och mjöl.Dahls har ett sådant, som kallas "Danskt rågbröd".Jättegott och drygt.

Kaffebröd bakar jag själv, men inte så ofta, möjligen till jul. Saffransbullar är ju så gott!Men det där med bak kräver regelbundenhet och vana för att man ska få den rätta känslan. Jag bakar nog för sällan för det....

Inga kommentarer: