söndag 24 januari 2010

Viktnedgång styrs av hjärnan



Ur Gomorron Sv 20/1 kl 8.49 Dagens gäst: hjärnforskaren Martin Ingvar om hur hjärnan styr våra liv och sin nya bok "Hjärnkoll på vikten". Han har tröttnat på hur forskare och andra påstår att olika metoder är bra för att gå ner i vikt, istället menar han att det är hjärnan som bestämmer. Hjärnans belöningssystem är en osynlig supermakt som styr vårt handlande på gott och ont, och som föredrar mat som skjuter blodsockernivån i höjden och ger oss en omedelbar kick.

Att det enda som hjälper är att äta mindre och röra sig mer är något som överviktiga fått höra till leda. Men så enkelt är det alltså inte. Vägen till en framgångsrik och hållbar viktkontroll går via hjärnan.

Bloggar: ,, , , , Göteborg, ,kost,fett, mat,

2 kommentarer:

Karin sa...

Jag äter relativt bra mat, (tycker jag själv i all fall), småäter aldrig mellan målen, tar långa promenader på över en timme, flera gånger i veckan, ... men inte sjutton går jag ner i vikt. Jag vet banne mig inte vad jag ska göra för att bli av med åtminstone några kilo.

Kaktusblomman sa...

Minska på sockret och snabba kolhydrater är mitt tips. Då blir du mindre hungrig är mitt tips.Men att röra på sig är aldrig fel för hälsan och ökar förbränningen.

hälsningar

Kaktusblomman