måndag 12 december 2011

De flesta dieter funkar på kort sikt

Vissa är övertygade om att det är den mest naturliga och hälsosamma kosten medan andra ser den som rent av farlig. Debatten om Low carb high fat-dieten (LCHF) kännetecknas av starka åsikter och ofta direkt motsatta uppfattningar. Den som kritiserar LCHF riskerar att bombarderas med kritiska inlägg.Nu talar experterna i alla fall inte längre lika fördömande ordalag om den kolhydratfattiga dieten.Det sägs bero på att man i de flesta dieter minskar på snabba kolhydrater i form av socker och vitt bröd. Men det är inte bara vikten som har betydelse för hälsan. Även blodtrycket och kolesterolet (omdiskuterat) ska ha betydelse enligt forskaren Patrik Borg, vid på Idrottsmedicinska enheten vid Helsingfors universitet .

Bloggar: ,, , , , konsument, konsumenter

1 kommentar:

HÄLSOFOKUS sa...

Jag ser inte LCHF som en diet, utan en livsstil med kost som minskar blodsockersvängningarna. Jag själv har gått från att ha diabetes typ II, till att inte ha det längre (viktminskning) och mina värden under de 5 år jag ätit denna kost, har stadigt förbättrats. Då jag äter husmanskost, får jag dessutom ondare i mina leder.
// Kikki