onsdag 21 april 2010

Oseriös miljöreklam

Det finns en ökande tendens att använda miljöargument på ett oseriöst sätt, säger biologen och miljövetaren Karin Nielsen som författat rapporten Greenwash - grönmålning av svarta miljösamveten åt Miljöförbundet Jordens Vänner.

Huvudsyftet med rapporten är att lära konsumenterna hur man avslöjar ulvar i fårakläder – företag som försöker verka mer klimatsmarta och miljövänliga än de är. Enligt Karin Nielsen är de branscher som är mest smittade av greenwash bilindustrin, energiindustrin och den kemiska industrin

Karin Nielsen anser förövrigt att det inte bara är företag som ägnar sig åt greenwash. Begrepp som t ex " miljöbil" är också missvisande. Ingen bil är bra för miljön,menar hon.Hennes förhoppning är att konsumenter som uppmärksammar misstänkt greenwash i annonser och marknadsföring börjar anmäla det i större utsträckning.Hon menar att fler fall borde provas för att få tydligare praxis.

Bloggar: ,, , , , Göteborg, ,kost, , miljö, kostråd, konsument,konsumenträtt, konsumenter

Inga kommentarer: