En blogg om matbluffen vi dagligen utsätts för av livsmedelsindustrin. Det är fiffel & båg av högsta klass för att lura oss konsumenter att köpa deras produkter, som tillverkas till så lågt pris och kvalitet som möjligt. Vi luras också att följa kostråd som saknar förankring i forskningen.
fredag 5 december 2008
Lightprodukter är kalorifällor
Sockerfritt och sunt?Knappast! De ”sockerfria” varorna kan innehålla fler kalorier än de vanliga och lika mycket socker. Det fuskas så det ryker ur öronen på livsmedelstillverkare. Om man tillsätter socker – inte det vanliga, vita sockret, men fortfarande socker – så kan man väl inte påstå att en vara är ”osockrad”, ”osötad” eller ”sockerfri”? Jo, tydligen kan man det.
Aftonbladets egen undersökning i en vanlig matbutik visar att fusket är utbrett.
Det vet också Livsmedelsverket som tillsammans med sina nordiska motsvarigheter ägnat hösten åt att granska livsmedel med sockerpåståenden på förpackningen. Undersökningen visar flera sätt att fuska:
*Tillverkaren ”glömmer” att exempelvis fruktossirap och glukossirap är socker.
*De ”glömmer” lika mycket att de olika sockeralkoholerna – allt som slutar på –ol, exempelvis xylitol, sorbitol, maltitol – också är socker med samma kalorimängd. Fördelen med sockeralkoholerna är att de inte orsakar karies.
*De ”glömmer” att maltos är en sockerart. Låt vara från säd, men det bryr sig inte kroppen särskilt om.
*De ”glömmer” att om man tillför koncentrerad frukt- eller bärjuice så tillför man också fruktos, som är ett socker.
Aftonbladets egen undersökning visar att sk "sockerfria" livsmedel eller godis kan innehålla långt många fler kalorier än de vanliga!Så vare sig vi är ute efter att minska kaloriintaget eller vill undvika socker av andra orsaker är vi blåsta. Det som krävs för att klara sig i sockerdjungeln är en kemiexamen.......
hälsa
mat
livsmedel
samhälle
konsument
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar