måndag 25 maj 2009

Gräddfusk

Fusk med grädden det senaste i raden av girighet inom Livsmedelsindustrin. Av gräddförpackningarna på bilden är det fyra fula fuskare och en som vacklar omkring på gränsen. Aftonbladets matskribent Karin Ahlborg menar att göra grädde egentligen är världens enklaste grej:

Man skummar grädden av mjölken, hettar upp den till 80 grader hastigt för att
bli av med bakterier och häller upp i förpackning. Voila! En vispgrädde med 40 procent fett. Men så simpelt kan vi ju inte ha det. Hmmm, låt oss tänka ut ett krångligare sätt att göra vispgrädde. Man tar bara en del av den feta
grädden och låter resten vara vatten eller mjölk (?) – och hettar upp till
135 grader. Då håller vispgrädden 16 dagar längre, nämligen. Men det blir inte samma konsistens, förstås.
Men det kan man lösa genom att tillsätta rödalger som förtjockningsmedel. Rödalgerna, eller karragenan ( E 407), används som förtjockningsmedel lite här och var tex i tandkräm och schampo. Det bildar ett slags gelé.

Jag måste skamligt nog erkänna att jag köpt den fejkade grädden någon gång, i tron att den var nyttigare. Men det misstaget gör jag inte om!


1 kommentar:

Jessica sa...

Intressant är att Skånemejerier har en matlagningsgrädde med 15% fett som INTE innehåller stabiliseringsmedel medan samma tilverkare har en vispgrädde som innehåller stabiliseringsmedel... hmm... och hur har de lyckats göra matlagningsgrädden (som är tjock och fin) utan stabilisatorer? Jag har mailat dem, vi får väl se om jag får något svar.