måndag 13 oktober 2008

Margarin på väg ut. Tack och lov för det!

Äntligen börjar journalister, läkare, kostrådgivare och föräldrar att förstå vad det är vi matar våra barn med. Karin Ahlborg, journalist på Aftonbladet skrev nyligen i en artikel i Aftonbladet 9/10 08: "Margarintillverkarna försöker få sina produkter att se ut som, lukta som och smaka som smör. Varför? .....Jag har aldrig riktigt fattat vitsen med margarin. Först har man något som är flytande, långt ifrån gult och som varken smakar eller luktar som smör. Sedan gör man en hel mängd trixiga och inte så lite äckliga manövrar för att få den här soppan att se ut som smör, uppföra sig som smör, smaka som smör och lukta som smör. Varför i hela friden då, när det redan finns en helt naturlig produkt som heter just smör?

Att margarinet haft sån framgång beror förstås på att myndigheter och företag under en lång tid proppade i oss att mättat fett, som finns i fett från djur, var dåligt.
Och dessutom att vi skulle akta oss för fett överhuvudtaget. Nu vet man ju att det är fel. Mättat fett är inte orsak till hjärt- och kärlsjukdomar utan precis tvärtom.
Men det låtsas inte margarinjätten Unilever med sina märken Milda, Lätta och Becel om. I stället kör man nu en nästan desperat kampanj för att förmå oss att fortsätta köpa deras salvliknande låtsassmör. En kampanj som inte drar sig för att vilseleda och småljuga."



Inga kommentarer: